onsdag, november 10

köpmansdisken


Lite kärlek och omtankte, så blir köpmansdisken kökets finaste detalj!

I måndags lånade vi morfars gamla 740 och gav oss av mot Sjöbo för att hämta hem den efterlängtade köpmansdisken.
Disken fanns i en liten by med typiska skånelängor, tyvärr var det ju mörk ute och lagom till vi kom fram och skulle lassa på började det regna.

På hemvägen hamnade mitt i ett snöoväder, det riktigt "ös-snöade" som J uttryckte det och vi hade dåliga vinterdäck på bilen och inga alls på släpet. När det var som värst puttrade vi fram i 60 km/h och såg knappt 20 meter framför oss! Ett tag tänkte jag att näe vi ställer oss här i vägrenen och väntar ut ovädret för vi klarar aldrig hemresan!
Men det varade bara 5-6 mil, sen var det regn resten av vägen och vi kom hem oskadda, om än trötta och blöta efter att ha burit in åbäket i mitt nyligen iordningställda vardagsrum, som numer ser ut som ett bombnedslag igen.

Ikväll ska vi bära ut lådorna i snickarboden och kanske hinner vi börja renovera dem lite smått också! Nu har jag ett alldeles eget projekt att lägga händerna på, när J ska börja i köket!

Säljaren visade oss den gamla lanthandels där disken stått, det var som att kliva bakåt i tiden!
Ni får ursäkte den dåliga kvalitén på bilderna, jag hade bara min mobil till hands.


1 kommentar:

Anonym sa...

hej!

Hittade bilder från din blogg när jag var inne och kikade på nätet, vet inte om jag googlade el vad jag for runt ;) men iaf så har jag nog konstaterat att det var jag som sedermera köpte köpmansdisken från dig för ngra år sedan... men fick se de andra bilderna från lanthandeln i sjöbo,,, såå ljuvlig! Tänkte höra med dig om du vet om han du köpte skänken av tänkte sälja mer i lanthandeln eller om de hade den som museum el dyl? Vet att det var läängesedan du köpte den, men tänkte iaf att fråga kan man ju göra ;)

tack på förhand!

Sofia