torsdag, januari 27

fynd!

Åh, igår gjorde jag ett sånt fynd!

Hade lite bråttom hem, men kör ändå inom loppisaffären, det känns som att något där inne vill följa med mig hem och jag går hela tiden och letar efter vad det är som ropar på mig. Sist jag hade den känslan stod Gunnar Larsons "Kulan" där och väntade på mig på en tia!
Så jag kikar vidare och börjar ge upp, då står det där, köksbordet med stort "K"!
Helt underbart skick, med Perstorpsplatta och Sigvard Bernadottes gråa Virrvarr!

Springer med långa benet före ut o ber om reservationslapp, eftersom två handlare sitter alldeles i närheten av min skatt, vilket får adrenalinet att fullkomligt spruta!
Jag susar tillbaka in och blir alldeles kall.. en av dem sitter vid mitt bord..
Jag skiter i det och stövlar fram och ber om att få reservera "det bordet" varpå jag pekar anklagande på personen som besudlar mitt bord.
"Aj då" säger den ena handlaren, nu var det redan sålt..

Tjihoo! Jag packar in allting i min braiga loppisbil (en V70 sväljer allt!) och går för att betala det horribla priset av.. håll i er nu.. 50;-!!

Lisa och jag invigde bordet direkt! Det passade precis in under fönstret!

Mitt vardagsporslin "Tim" (& "Marie") får endast jag diska!

Stolarna jag loppade förra sommaren, ett sånt där "oh va fina", men sen när man kommer hem blir det "jaha, vad ska jag ställa dem nu då?" passade äntligen in, de blev helt perfekta till bordet!



Stolstämpeln. Känner inte till möbler så bra, men någon av er kanske vet något om dem?




Två iläggsskivor i superskick!



6 kommentarer:

Agnieszka sa...

Hej, kul att kika in på din blogg. Måste först säga att frisyren du har på biden är så vacker.

Bordet du fyndade är ett mycket funktionellt bord som gör sig under ett fönster precis som du säger. Vi har ett exakt likadant i vårt kök som vi använder som avlastningsyta. Kul att du gillar bordet lika mycket som vi. Ha en fortsatt trevlig kväll.

Hälsningar fru Ljunggren/ retroprylar

trillivippa sa...

Ojojoj vilket fynd! Superfint bord!
De snygga "Fanett"-stolarna är formgivna av Ilmari Tapiovaara för Edsbyverken. Tror de tillverkades runt 1950-55. Läckra är de i alla fall! :)

Gila sa...

Wow! Vilket fynd!!!

Mejrams! sa...

Vilket fynd du gjorde och det passar ju perfekt till stolarna. Ser att du redan fått svar på den finska designern. Ha en riktigt bra start på veckan./Merja

Elina sa...

Vilket fynd! Jag letar efter ett sådant till mitt kök där det just nu står ett väldigt opraktiskt runt bord. Tyvärr har jag bara hittat dem med löjligt höga prislappar än så länge. Ditt fynd gav mig hopp!

sandra sa...

Elina: Jag håller tummarna för att du hittar ett i samma prisklass! Detta fyndade jag på den lokala loppisbutiken, de har inte så stor kolla på vad saker ska kosta. Står det Rörstrand i botten går priserna upp rejält, men en omärkt Spisa Ribb kaffekopp följde med hem för 5;- och häromdagen en UE vas för 15;-. :)