måndag, februari 21

andra jaktmarker

Förra helgen åkte vi 5 mil till Emmaboda/Lindås, för ett besök på mina absoluta favoritloppisar. Sist jag nor över ett halvår sen!
Vanligtvis, runt sommartid, blir det resor dit 1-2 gånger i månaden.

Det ena stället, gamla kvarnen, består av 3 våningar fulla med blandade godbitar, cream of the crap kan man säga, mer eller mindre dyra. Skulle tro att de dyraste klenoderna är billiga i Stockholmsvaluta sett.
Det är där jag oftast hittar de bästa fynden, som sockerskålen den här gången.

På det andra stället, Sabines, var det stängt, men efter ett mobilsamtal kom hon dit 5 minuter senare, så jag fick kika även där.
Här är det dock helt sjuka priser på endel saker, den där huvudlösa kattkannan som jag skrivit om förut, tex, kostar, utan huvud, 250;-.
Jag har däremot fyndat en lite annorlunda stringhylla här för 150;- en gång, så det är lite sisådär med priserna. Tycker ändå det är värt ett besök, för det finns 10 000-tals prylar att rota bland, både skräp och annat, allt i en salig oordning! Så minst en timmes besök blir det varje gång!
Tyvärr hittade jag ingen Röd Salix till Fam Ljunggren denna gången, men jag fortsätter hålla ögonen öppna!

Underbar sockerskål, Herta Bengtssons Blå Eld, som tack vare den yttepytte lilla flisan borta (vita pricken på högersidan), kostade ynka 5;-!


Tyska små vaser, den vänstra var dagens fynd, en tia fick jag ge.


Detta smyckesskrin blev jag kär i och för 15;- fick det gladeligen följa med mig hem.


5 kommentarer:

trillivippa sa...

Fina fynd, nu fick jag lite mer tips på vart jag kan släpa med mamma nästa gång jag är nere och hälsar på! ;)
Och den tyska vasen gillar jag såklart extra mycket - eftersom jag har en likadan själv...

Villa Hemma sa...

Hej!
Du har kommenterat inne hos mig ang en takvagga. Kan du inte maila mig så kan jag skicka bilder mm.

-Jenny, villahemmet@hotmail.com

Agnieszka sa...

Hej!
Blå Eld får anses som ett bra fynd trots lilla färgskiftningen tycker jag!

Som Trillivippa säger, vasen sååå snygg.

Och du, du tar fantastiska bilder.

/Andreas Ljunggren Retroprylar

sandra sa...

Åh tack! Det värmer verkligen en amatörfotografs hjärta att få så fint beröm! :D

Trillivippa: Ja, ta med henne dit, du kommer garanterat göra fynd! :)

Farfars lampa sa...

Tittar in i din fina blogg, du har verkigen näsa för att hitta fina fynd! Tack för alla dina kommentarer också! :-) 5 kr för blå eld var ju ett superfynd. Jag är så sugen på dessa tekoppar till landet men har än så länge inte hittat några till ett bra pris.