måndag, juni 27

lite mer renovering

J har satt dit klossar i fönsterfodernas överkant, jag tyckte de var lite fattiga innan. Gillade det verkligen, men tycker nog det ska vara en kloss nedåt också, eller vad tycker ni? Sen har vi ju inte heller bestämt oss för om vi ska ha vita fönster, som detta nyrenoverade J's mor gjorde eftersom det var sönder, eller om vi ska ha den klassiska röda färgen. Foderna blir iallafall vita och efter ännu ett färgbyte (är vi sveriges veligaste par?) så väntar vi in färgleverans så fasaden äntligen kan bli klar!



Helgen har förflutit i renoveringens- och midsommarfirandets tecken.
I torsdags var det den årliga Lövmarknaden, som jag numera knappt klarar av.
Är lika förväntansfull varje år, men precis som de senaste åren har det varit en besvikelse. Lite regn, mycket folk och få saker att handla. Kan det vara åldern? Allt sånt här var ju mycket roligare när man var liten och fick sin Lyckopåse och sin ballong, den lövade Albin 25'an väntade i hamnen och man fick åka sulky.

Brukar alltid kolla in ståndet med NES och SNES spel, men i år fanns inget intressant. Börjar bli svårt att hitta spel till 8-bitars Nintendot, har lyckats samla på mig alla jag ville ha. Däremot finns det några till Super Nintendot som jag fortfarande vill ha, bland annat Mario Cart, så har ni några spel hemma som ligger och skräpar är jag intresserad! :)

Midsommaraftons firade börjar liknas vid självaste julafton, denna gången var vi först hemma och hade stor lunch med Em's familj, sen vidare mot Skillingenäs för ännu mera mat, tipsrunda, grillning och lekar. Mycket trevlig kväll!

Midsommardagen firades för femte året ute på Stenshamn, en ö långt ut i skärgården, man måste ta färja i 45 minuter för att komma dit. Det finns inga bilar och bara utedass, frågan är om någon ens har rinnande vatten. Där bodde J's farmor som barn och släkten har behållit stugan och en tradition att varje år samlas för en stor middag och efteråt kaffekalas, tyvärr envisas vädret alltid, så höstjacka är ett måste.

Söndagen var det hemmafix hela dagen.
Paps & J var i köket och plockade bort golvet i matsalsrummet hela söndagen, så nu är delen där köket var innan, tömt på kolstubb och sågspån, blindbotten är bortplockad och kvar ligger stora stenar som också ska bort.
Samma sak väntar sedan i matsalsrummet. De två rummen är ju numera ett stort, eftersom vi tagit bort den bärande innerväggen där emellan och stärkt upp med en limträbalk.
Sen ska det på ny blindbotten, isolering - det lutar åt att vi ska använda cellulosafiber och tillslut ska trägolvet tillbaka. Det ska målas vit- och grårutigt.
Här emellan ska avlopp och el dras. Nu har vi äntligen beslutat hur allt ska placeras, det tog sin lilla tid, nästan ett år! Men men, en renovering ska inte stressas fram, då blir det bara fel i slutändan.

3 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Det är kul med detaljerna, det brukar bli mer spännande på det viset! Jag tycker det blev okej, möjligen ska man ha symmetri, ni kan ju testa att sätta dit och se om helhetsuttrycket blit bra..?

Vi kommer att ha profilerade fönsterfoder på utsidan huset, samma som de på insidan. Jag har dessutom räddat ett antal såna "utbyggnader" som man brukar ha ovanför fönstren (med plåt på), oftast ser man dem på hus från 1870-1890 i tätbebyggelse, fönstren kommer att se mer pampigza ut när dessa är på plats.

Jag plockade dem från ett rivningshus som var i samma ålder som vårt, likadana fönsterfoder och samma typ av fönster.

sandra sa...

Ja, vi får spika dit ett par nedåt och kolla, tog visst bara 5 minuter att såga till dem. :)

Det kommer bli så fint med dessa utbyggnader, kul när man kommer åt att fynda sådant från gamla hus.

Ska försöka byta till mig lite grejer från svärmors gamla byggvårdsbutik, en hög med 50-tals kökshandtag mot lite mer passande borde förhoppningsvis vara av intresse, iallafall kanske ge några kronor i rabatt. :)

trillivippa sa...

Åh Lövmarknaden! Jag är nästan glad att jag inte varit på den på så många år för jag tror fortfarande att den är precis lika bra som när jag var liten. :)

Och Mario Kart till Nintento 16-bitars kan vara roligaste spelet. Är så glad att jag har kvar det!