onsdag, juni 8

renovering köksskåp part 1

Av J's kära mor har vi fått tag på detta underbara köksskåp som stått i en lägenhet i stan.
Helt underbart att det finns människor som ser skönheten under eventuella skavanker och sparar för återanvändning. Tack alla byggnadsvårdare för att ni finns!

Detta skåp består av en bänk Lägg till bildklädd i pärlspont med en lucka med spegel och tre hyllplan, som man sedan sätter ett högskåp på, det som skymtar i bakgrunden. Även det klätt i pärlspont med en lång lucka med två speglar i.
Här finns flera hyllplan, vi hade ett liknande i Boråkra och det sväljer hur mycket porslin och köksgrejer som helst!
Detta gör att vi inte behöver ha så många köksskåp, utan vi kommer ha detta skåp, ett walk-in skafferi och sedan en mobil köks ö.
Jag lyckades rita upp en barnslig skiss av köket som finns i min hjärna och det var så skönt att kunna visa J att "såhär är det jag tänkt mig!" och att han gillade idén!
Jag ska renrita den och lägga in här så ni får se hur jag tänker! :)

Men ett steg i taget och det ligger många timmars arbete framför oss innan detta kökssåpet är redo för användning. Först ska ett halvcentimeter tjockt färglager skrapas bort och till hjälp hade vi lånats Carinas speedheater (glömde räkna hur många gånger J sa att "vi m å s t e köpa oss en speedheater och jag ger mig, vi behöver verkligen en!")
Vi hjälptes åt att värma/skrapa och färgen kom av i så tjocka lager så tillslut tog J en spackelspade och skrapade bort färgen som tjocka ostskivor!
För pärlorna tillverkade han ett alldeles egenkomponerat verktyg av ett stämgärn. Vet inte om det finns redan, men annars får vi tusingen ta patent på den! :D

Vi är långt ifrån klara, men nu har vi iallafall börjat resan mot vårt drömkök!




Nedre skänken före. I bakgrunden ligger högskåp och lucka.

Sista lagret är målad tjockt med en usel färg, förmodligen plast.


Speedheater och skrapa, kolla kvalitén på träet under färgen!


Galen Sandra, galet varmt, i full färd att skrapa luckan. Bjuder på den galenbilden.. ;)




J värmer. Det var nu han kom på den briljanta idén.


Det släta går bra, men pärlorna riskerar att skrapas sönder..


Slipning av verktyg pågår..


Slutet gott på den avancerade pärlskrapningen!

4 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Det är precis så där man ska göra, så gör proffsen, tillverkar sina egna verktyg :-) Jag har sett ett mycket liknande tidigare, anpassat just för en speciell profil. Själv kör jag med några olika Bacho-skrapor, men just pärlsponten blir problem...

Svaret på frågan om en Speedheater är ja, jag har haft min i ett par år nu och aldrig ångrat köpet, den använder man till allt möjligt, dörrar, pärlspont, lister, fönster...you name it. Skrapningen tar 10 ggr längre tid utan, om man nu alls får bort färgen...är det linoljefärg funkar det utan att skrap rent, men övriga färger måste bort. Vi har ett liknande skåp i vår lada + en hel köksinredning i samma ålder, tidigt 1900-tal. Jag köpte rubbet för några hundringar :-)

sandra sa...

Vi använde varmluftspistol innan, men det är ju så drygt! När, det blir en speedheater ser jag nu, hela vårt hus består av dörrar, lister, fönster och andra träpartier som är målat i okänd färg och således bore skrapas bort!

Anonym sa...

Tack for intressant blogg

sandra sa...

Anonym: Så roligt att du gillar den, det värmer! :)