torsdag, februari 23

favorit i repris

Satte mig för en gångs skull vid datan här hemma och återupptäckte alla bilderna jag fotade då när andan föll på att bygga en liten ministudio, så ikväll blir det ett litet loppisinlägg igen!
Lite roligt sammanträffande att vi retrobloggare verkar tänka ungefär likadant, för mycket av det jag fotade, har ni publicerat innan jag hann göra det. :) Så det blir lite samma sak, men det får ni stå ut med. :)
Idag vill jag visa min fina lilla skål, (som även Retrolyckan bloggade häromdagen, se det inlägget här)
som jag fick av min kompis Emma. Gjorde ett orättvist inlägg om den i våras, tyckte den förtjänade ett eget.

Funderar fortfarande på om det kan vara Ingrid Atterbergs Västkust, eller om det bara är nån härmis, vad tror ni?

Tack vare expererna Herr Movarp och Herr Ljunggren vet vi nu att det inte är Ingrid Atterbergs Västkust, utan en namnlös serie av Anna-Lisa Thomson (ALT), tillverkad 1948-50. Det är en bonbonjär, fast locket saknas. Tack för hjälpen killar! :)

Bilden kommer från Grödinge Antik & Design.





8 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Om du kollar i UE-boken här:

http://upsala-ekeby.com/empty_15.html

så ser du att det är underdelen till en del i västkustserien, en bonbonjär, dvs en karamellskål med lock. Inte Västkust, utan en namnlös serie av Anna-Lisa Thomson (ALT)

1002 Bonbonjär 10,5 x 11, 1948-50

Agnieszka sa...

Hej! Stämpeln ser ut so A L T, med andra ord är detAnna-Lisa Thomson som gjort denna, Upsala Ekeby.
Efter lite forskning på Grödinge antik gissar jag att den haft ett lock då den med nummer 1002 borde vara en bonbonjär tillverkad mellan 1948-50. Kolla länken:

http://www.upsala-ekeby.com/empty_94.html

Se även:http://www.upsala-ekeby.com/gallery_269.html

Mvh Herr Ljunggren på Retroprylar

Herr Movarp sa...

Jag ser att jag skriver Västkust först, sen att det INTE är det , vilket ju stämmer, var nog lite trött :-)

trillivippa sa...

Ser att du redan fått proffshjälp med skålen så jag behöver väl inte skriva så mycket om den. ;)
Men vad gäller de fina vickningsgafflarna med rutmönstrat skaft så budade jag faktiskt hem några på Tradera nyligen också så jag har nästan för många - tänkte att du kanske vill ha några? :)
Så slipper du betala dyrt för de andra, vi kan ta med dem som en del i våra byten istället.
Som det ser ut nu åker jag nog ner helgen 9-11 mars så då hoppas jag att vi kan ses.

sandra sa...

Tack för er snabba hjälpinsats, vad skulle vi göra utan er experter! :)

Linda: JA, det vill jag jättegärna! Va du är snäll! Jag håller ju på att flyttrensa nu som sagt, så det finns så mycket du får kolla igenom! :) Då får vi ta en fika med kartongrotning i min nya lägenhet! :)

La mômes Old fashioned sa...

Vad kul att du visade upp skålen. Jag är ju ett stort fan av ALT. Hade inte sett den tidigare.

trillivippa sa...

Härligt, det gör jag gärna! Men - nya lägenhet? Nu har jag missat en del känner jag, men det får vi ta på fikan! :)

Lybtar sa...

Det är så jäkla bra när man kan få hjälp av bloggvännerna att identifiera sina fynd.
Har aldrig sett den tidigare men fin fin är den.