söndag, mars 14

skabberi skabbera

Husvisning i Kartorp. Mangårdsbyggnad från 1800-talet.


Dagens husvisning var en riktig besvikelse. För 2.2 miljoner hade jag förväntat mig nåt alldeles extra ordinärt, ett vackert hem, som taget ur en inredningsblogg.
Det första som kom emot mig när jag öppnade dörren till den vackra mangårdsbyggnaden var en stank av rök och hund. Hur kan man förstöra ett hus genom att röka inne? Det påverkade hela min syn och tur var väl det, för annars hade jag kanske gått där i min lilla bubbla och tyckt att allt var så förunderligt vackert och fint, istället för att som nu, se alla små felaktiga detaljer.
Allt såg fint ut på håll, men tittade man närmre var det flugskit i taket, lort på väggarna, dammråttor och katt/hundhår på varje textilier, det var ofärdigt och slarvigt.
Kan inte förstå att detta huset med lada och mark kan vara värderat tll 2.2 miljoner!
Jag hade inte ens gett 900 000;- för stället i det skicket!
Visst, ägarinnan hade inrett jättefint, precis som i en sån där fin blogg och hon hade så många saker att titta på, samlade under många års loppis och auktionsrundor, men om man hade tagit bort alla fina saker, så hade det bara varit halvfärdigt, lortigt och ofrächt. Eller rent ut sagt skabberi skabbera, som Louise sa.
Höjden av visningen var ju när en dam kommer uppspringande för trappen och frågar sin dotter om hon nyss spolat vatten i hanfatet på toaletten. Jo, det hade hon ju.. Ja, för det rinner ner i en balja i garderoben på nedervåningen! Jisses!!
Jag fotade ändå en hel massa för tips och idéer och om ni vill kika på de bilderna så finns de upplagda på min bilddagbok. Skriv din mailadress i kommentaren, så skickar jag www. och lösenord.

Annars har Lisa vart på besök idag, det var skönt att gå en runda och prata en massa, känns som evigheter sen sist!
Vi kikade på Melodifestivalen hos experten Elina & co. Hon blev mycket upprörd över att inte Eric Saade vann och jag kan hålla med om att Anna Bergendahls uppträdande och låt var både tråkigt och ointressant. Jag tror inte att det kommer nå någon högre placering i storfinalen i Oslo.
Nu ringde min kära bror som sitter ensam ute på ön. Han kommer hit och så ska vi dricka vin ihop, ska bli kul kul! Sitter redan med ett glas och njuter av kvällen.


Snödropparna är äntligen på G!

3 kommentarer:

Frida sa...

Jag tycker att det var jättefint, man får ju räkna med att man får måla och tapetsera om när man flyttar. Det är ju boytan och läget man måste känna att man trivs med, resten får man ju göra iordning efter hand.

sandra sa...

Va du också på visningen? För visst såg det fint ut på bilderna och jo, flyttar man in i ett hus så är det ju självklart att man måste måla och tapetsera efter eget tycke och smak, men i det här fallet kunde inte all färg i världen göra något åt huset. Jag tror man måste ha vart där och tittat för att förstå hur skabbigt det var. Och vem vet hur lång tid det tar innan rök och hundstanken försvinner.
Hade huset haft ett utgångspris på under miljonen så hade jag inte klagat, men när det kostar över 2 miljoner så ska det vara i bättre skick.
Toaletter och kök verkade mest vara en fin ytfasad, men i själva verket tror jag hon gjort det mesta själv och då skulle det förmodligen sluta med att man får riva ut och göra om med en riktig hantverkare.
Jag litar på min magkänla och den gav mig inga bra vibbar. Då vill jag hellre ha ett orenoverat hus där jag får fixa toa o kök själv med riktiga hantverkare så jag vet att det blir ordentligt gjort och inte kommer fram några dolda fel.

Johanna sa...

Jag och min make var också på samma husvisning och blev rejält besvikna. Kan bara instämma till fullo med vad du skriver i ditt inlägg.
För det begärda priset 2.2 miljoner förväntade jag mig ett hus som var ordentligt renoverat.
här var det tydligt att det bara var ytan som man tänkt på, och knappt ens det. Dessutom var all el ojordad, det lilla man bytt ut till jordat hängde i bågar i taken, kopplingsdosor hängde fritt, förlängningssladdar låg genom hela huset. Den fina köksinredningen var inte färdigmonterad, vissa socklar satt bara lite halvdant dit-tryckta.
Taklister saknades som blottade "springor" på säkert 3-4 cm.

Badrummet där nere som var till ytan fint, hade ingen ventilation ut, dvs all fukt från duschen kommer så småningom leda till fuktangrepp.
Dessutom var det egna avloppet inte anslutet till det kommunala avloppsnätet. Befintlig brunn hade anmärkning enligt mäklaren. Väg då in den omedelbara närheten till Leråkras vattenskyddsområde! Minst 200 000 enl mäklaren för att koppla på en kommunal anslutning som låg 200 m bort....



Att sedan huset var skitigt värre, inrökt osv är bara tråkigt.

Bilderna i annonsen visar en idyll, med hästar, frigående höns, en vackert inrett hus.. men verkligheten visar en helt annan bild.
Några 2.2 miljoner lär de inte få. De flesta vi hörde som var på väg från visningen var tydligt besvikna. Så var även vi.

Mest ledsen blev jag faktiskt av att se hur man kört in en grov upphängningskrok till en hängmatta i stammen till det imponerande gamla ståtliga trädet som stod
alldeles vid ena husgaveln....
Hemskt ogenomtänkt!


Johanna
www.tildawinge.se