fredag, oktober 1

cirkushäst


Igår gick ridlektionen bra mycket bättre än förra veckan, då fick jag ju till mitt stora förtret Injah, den enda hästen jag bad om att inte få. Pallade inte med en stor tung koloss till efter 4 veckor med Bellixi. Och precis som jag anat så gick det allt utom bra, hon lyssnade inte på några hjälper, bet tag i bettet och galopperade som en kamel. Dessutom skulle vi rida öppna/sluta och hjärnan låste sig totalt och det det blev bara pannkaka av hela lektionen.

Så igår satt Åse och jag på jobbet och gick igenom öppna/sluta. Satt där på våra stolar och rullade fram och tillbaka och kollegorna undrade va 17 vi sysslade med.
Men övningen hjälpte och med gramantyglar och sporrar och det var som en annan häst! Hon lyssnade och gjorde precis som jag visade och öppnan gick super ända tills hon istället för att gå framåt, började stegra sig!
Annelie, ridläraren, sa att det var för att hon ville framåt, men jag drev ju på henne samtidigt som öppna hjälperna och det var inte så att hon var irriterad, utan snarare förväntansfull, så jag tror hon egentligen är en liten cirkushäst som lärt sig stegra på det kommandot.. :P

Skänkelvikningarna gick som en dans och när vi med bommar på marken skulle galoppera på C-volten gick det hur bra som helst, jämn och fin galopp!
Dessvärre reagerade de andra hästarna tvärt om och ville inte alls, så när vi tog bort bommarna tyckte hon inte det var lika kul längre och sista 10 minutrarna föll hon tillbaka i kamelgaloppen. Fattar inte varför hon gör så eller vad jag ska göra, fick bara till svar att "hon är sån", jaha det var ju till stor hjälp.. Nästa vecka ska vi hoppa och det älskar hon, så det ser jag fram emot!

Nu ska jag äntligen få ta helg efter att ha suttit med ett problemärende hela eftermiddagen.
Trerätters, med idol och NES (Nintendo 8-bit) hos Em och co väntar härnäst, härligt!

Trevlig helg på er!

Inga kommentarer: