onsdag, december 16

snö!

Uppe hos J's syster såg det ut ungefär såhär.
Bilden har jag lånat från Nykarlebyvyer.

Jisses va snö jag upplevde igår! Åkte först bara lite drygt 6 km upp till Perstorp för att lämna ett bilbatteri, och där låg det 2-3 cm! Så jag flög ut och byggde en snölykta, susade sen runt huset och kikade in i renoveringsarbetet, för att vidare smyga mig upp bakifrån och starta ett snöbollskrig mot J och hans pappa, som inte alls var med utan stod med näsorna i motorhuven. Lätt byte, moahaha!

Sen tog vi småvägarna upp mot Emmaboda, J sladdade som värsta rallyföraren och jag satt brevid och spände tårna & skrek i skräckblandad förtjusning!
Ju högre jag låter, desto gladare blir J. Knasboll! ^ - ^

Det blev mer och mer snö ju längre vi körde och väl uppe i Bockabo, mitt i småländska skogen, var det ett helt underbart vinterlandskap! Mörkret hade lagt sig och vi gled förbi mangårdsbyggnader med ljusstakar, stjärnor och snötyngda julgranar och det var så vackert! Som taget ur Jul i Bullerbyn!

Innan maten passade jag på att bejaka mitt barnasinne och rullade en snögubbe, det var nog 15 år sen jag gjorde det sist!
Syster bjöd på lasagne innan vi gick ut och donade med hästar, ved och gick en runda i kolmörkret. Snön lyste upp så fint! Funderade just då allvarligt på att flytta upp, trots att det tar en timme att köra till jobbet varje morgon.
Hemma vid kusten är det alltid blåsigt & kallt på sommaren och vintrarna är milda, regniga och slaskiga. Där uppe i skogarna blir det ju varmt i maj och snön kommer lagom till jul och mycket kommer det med!
Men frågan är om jag inte skulle bli lappsjuk utan närheten till släkt och vänner..?


Till sist, ett litet Spotify tips.
Får sån julkänsla när jag hör denna låten, är ingen jullåt, men jag tror den släpptes i december ett år när julen var som underbarast!
Laakso – Italy vs Helsinki