onsdag, januari 25

ljusblå kaffedrömmar

Här kommer ett av förra helgens bästa fynd!
En loppisbutik som flyttat runt lite genom åren hade nu återöppnat på Rosenholms udde och såklart var mor & jag där för att kolla utbudet.
Jag snubblade nästan direkt över dessa 6 tekoppar med fat från Karlskronaporslin, ni vet den serien som vi inte lyckats lokalisera dekorföräldern till.
Jag har sedan innan rosa och ljusgråa kaffekoppar och fat, men hade aldrig sett tekoppar innan, så jag bestämde mig direkt, trots att de var smutsiga och ganska dyra. Mamma rynkade lite på näsan, men jag visste att de skulle hem! 150;- gav jag, som sagt inget pangpris, men helt klart värt det, de är både snygga och goda att sörpla kaffe ur och hur ofta hittar man 6 hela koppar med fat på samma ställe! :)









Före: Kopparna var missfärgade av ingrodd kaffesunk.


 Efter: Med tvättsvamp och husmorstipset bakpulver blev de rena och fräscha, som nya!



6 kommentarer:

Helena Högberg sa...

snygg modell! Tack för tips om bakpulver!

Helena sa...

Supervacker var den iaf! Bakpulvertipset ska jag testa vid tillfälle!:)

La mômes Old fashioned sa...

Jag har två sådana koppar och en assiett i den rosa dekoren. Gillar dem verkligen! Det verkar dock vara oklart vem som ritat dekoren.

Herr Movarp sa...

Det är ju en av många relativt okända dekorer som gjordes på Karlskrona porslinsfabrik, du har väl sett den i rödrosa med antar jag. Enligt fatets stämpel heter dekoren 1014, en vanlig benämning av dekorer där, det är mer sällan som de har namn. Jag tror jag letat efter upphovsmakare tidigare utan lycka, men jag ska ta en titt till :-)

Apropå att det går bra att få bort kaffet på insidan så funkar det lika bra med maskindiskmedel eller linoljesåpa och svamp, porslinet i koppen är äkta porslin (som det mest från den fabriken) med i princip noll vattenuppsugningsförmåga. Därför uppstår inga krackeleringar och således ligger all "skit" utanpå glasyren och går att diska bort :-) Bra att veta!

Diana (gemytligt.blogspot.com) sa...

Oh så snygga! Bra fynd och bra pris, tycker jag!

Bakpulver minsann! Där ser man! Jag brukar använda ättikssprit. Nästa gång ska jag testa bakpulver istället. :)

trillivippa sa...

Mycket snygga - och ett riktigt kap ändå tycker jag! De lär inte ligga på det priset inne på Utsigten... ;)
Och när man hittar sex likadana och dessutom i den här större varianten så är det bara att slå till!