fredag, juli 2

rapport från jordgubbslandet


Igår va J och jag, i sällskap av Em o co, på jordgubbsjakt. Em o jag hade snokat reda på en självplockning i Bubbetorp där det röda guldet kostade endast 10;-/l.
Jag har aldrig varit på självplockning förut (!) och blev ju helt i extas när jag såg längd efter längt av jordgubbar! Hur skulle jag kunna plocka utan att äta upp hälften?

Den söta damen vägde in våra två 10 liters spänner och sen kastade vi oss ut i havet bland människor och gubbar. Turligt nog hade Em påpekat att långbyxor var att föredra, för att sitta på huk och plocka var ingen höjdare. Jag kröp på alla fyra medan spann och mage fylldes på, de där gubbarna visste precis vart de skulle ta vägen..

Efter 1,5 timme va bägge spännerna fulla och vi gick för att betala. Du får nog ta lite extra betalt, för vi har ätit endel sa jag. Nehe, det ingår i självplockningen, sa den söta tanten och bjöd oss på hemmagjord jordgubbssaft, såklart, och bullar! Vilken service!

Hemma hos Em väntade en kväll av saftande, sockerrabarberklet över hela golvet, skridskoåkning på det hala golvet, sockerpapperspåsar på fötterna ut till toan, golvskurning, glassätning och sen lite mer saftande. Vid 23 gav vi upp och nöjde oss med en sats var och 10 l jordgubbar kvar. Vi fortsätter nog ikväll, och efter det ska det packas och tvättas till helgens Western Weekend uppe på High Chaparall. Vi har valt att köra MC upp, så vi får väl provpacka alla kläder, tält, liggunderlag och sovsäckar under kvällen. Vet inte hur vi ska få plats med allt på två hojjar utan sidoväskor?

Inga kommentarer: